گزارش تصمیمات و تقسیم کارها در جلسه ۲۵ اوت گروه کار تدارک و سازماندهی

حاضران: احمد آزاد، رسول آذرنوش، مهدی پرویز، علی پورنقوی، بهروز خلیق، مجید زربخش و نادر عصاره (با توجه به موضوعات در دستور جلسه، نادر نیز به عنوان مسئول هماهنگی گروه کار نظری به جلسه دعوت شده بود که در آن حضور داشت).

جلسۀ گروه کار تدارک و سازماندهی روز یکشنبه ۲۵ اوت ۲۰۱۳ روی اینترنت برگزار شد. جلسه موضوعات زیر را در دستور کار خود قرار داد:

۱-      پیگیری تصمیمات جلسۀ قبل

۲-      تصمیم نهائی در مورد دو یا سه گروه کار برای تدارک اسناد، تعیین رابط برای گروه های کار

۳-      کنفرانس اکتبر: پیشرفت کار، اکتبر یا دیرتر؟

۴-      موضوع متن نهائی “نقشه راه”

در سطور زیر تصمیمات گرفته شده حول موارد نامبرده آمده اند.

۱-     پیگیری تصمیمات جلسۀ قبل

پیگیری تصمیمات جلسۀ قبل بر اساس “جدول اقدامات” که در گزارش نهائی شده جلسۀ ۲۸ ژوئیه ضبط شده است (در صورت نیاز به گزارش مذکور رجوع کنید)، صورت گرفت. بخش قابل توجهی از تصمیمات مطابق زمانبندی منعکس در جدول مذکور انجام شده اند و بخشی از آنها ناقص انجام شده اند، که این موارد در جدول اقدامات باقی خواهند ماند.

خوشبختانه در این فاصله گروه کار نظری، متشکل از ۸ عضو – ۲ نفر از جانب هر یک از طرفهای پروژه – مستقر شده و به کار آغاز کرده است، که در هفته های آتی از نتایج کار آن در تدارک کنفرانس، در تدوین آئین نامۀ گروه کار و نیز در زمینه وظایف بلند مدت تر آن برخوردار خواهیم شد. دو مورد از کارهای ناقص انجام شده نیز قابل ذکر اند، که منجر به تصمیمگیری گروه برای بررسی تفصیلی تر آنها شد:

الف) تشکیل گروه کار سایت: در فاصلۀ میان دو جلسه رفقائی برای همکاری با سایت اعلام آمادگی کرده بودند و برای تشکیل گروه کار سایت نیز اقدام شده بود. اما گزارش رفیق احمد به درستی بر این تأکید داشت که اولاً داشتن یک سایت فعال در گرو تولید توسط کل گروه های کار و فعالان پروژه است. در غیر این صورت سایت به محلی برای عرضۀ تولیدات دیگران تبدیل خواهد شد. ثانیاً گروه کار سایت نیازمند کسانی نیز هست که نه فقط در امور فنی سایت، بلکه همچنین در امور نگارشی یا حداقل گزینش مطالب برای سایت عمل کنند. قرار شد موضوع سایت جهت بررسی تفصیلی در دستور جلسۀ بعدی قرار گیرد.

ب) علیرغم انجام بخش بیشتر تصمیمات، اما پروژه هنوز از تحرک لازم برخوردار نیست و تأخیر نسبت به زمانبندی عمومی آن، بیشتر شده است. از جمله به نظر می رسد برگزاری کنفرانس اکتبر نیز مطابق زمانبندی مورد نظر پیش نرفته است. این مورد خاص البته با موضوع تدارک مضمونی کار کنفرانس نیز، که در ابتدا روشن نبود به عهده کدام گروه است، ارتباط داشته است. قرار شد موضوع طرق تحرک بخشیدن به پروژه نیز تفصیلاً در دستور کار جلسۀ آتی گروه کار قرار گیرد.

۲-     تصمیم نهائی در مورد دو یا سه گروه کار برای تدارک اسناد، تعیین رابط برای گروه های کار

چنان که در گزارش جلسۀ ۲۸ ژوئیه آمده است، در آن جلسه تصمیم شده بود که این که آیا موضوع فعالیت پیش بینی شده در “نقشۀ راه”، یعنی کار [ساماندهی] تدوین “بنیان های نظری، برنامه ای و استراتژی سیاسی” به یک گروه کار سپرده شود یا دو گروه کار، باز باشد و در این باره بعداً تصمیم گرفته شود. در جلسۀ ۲۵ در این باره تصمیم بر این قرار گرفت که:

-          فعالیت مزکور به دو گروه کار سپرده شود.

-          یکی از این دو گروه کار، یعنی گروه کار نظری که اکنون تشکیل شده است، عهده دار وظیفۀ ساماندهی طرح سند “بنیانهای نظری و برنامه ای” و دومین گروه کار عهده دار وظیفۀ ساماندهی طرح “استراتژی سیاسی” خواهد بود.

از این قرار مجموعاً سه گروه کار برای ساماندهی به طرح اسناد تشکیل خواهند شد: دو گروه کار پیشگفته و سومی، گروه کار ” الگوی حزبی، تدوین سند اساسنامه و نام و نام های پیشنهادی برای تشکل جدید” (ای این پس به اختصار گروه کار اساسنامه). قرار شد طرفهای پروژه کسانی را که از جانب آنان در هر گروه شرکت خواهند داشت، طبق زمانبندی مندرج در جدول اقدامات، معرفی کنند.

مناسب است از جانب گروه کار تدارک و سازماندهی یک نفر رابط با هر یک از گروه های نامبرده تعیین شود تا انتقال اطلاعات و موضوعات بین آنها تسهیل و تسریع شود. در جلسۀ ۲۵ اوت فرصت تعیین این رابطها نشد.

۳-     کنفرانس اکتبر: پیشرفت کار، اکتبر یا دیرتر؟

چنان که گذشت ناروشنی در مورد ارگان تدارک کننده کنفرانس اکتبر و تشکیل اخیر گروه کار نظری، و در نتیجه پیشرفت بطئی کار، این سؤال را ایجاد کرده است که آیا برگزاری کنفرانس در اکتبر می تواند تدارک بهینۀ آن را تضمین کند یا خیر. در جلسۀ ۷ اوت، با تأکید عمومی بر ۱- اهمیت شروع مباحثات، ۲- برگزاری کنفرانس برخوردار از تدارک خوب و ۳- استقرار و آغاز به کار گروه کار نظری، قرار بر این شد که تصمیم گروه کار تدارم و سازماندهی دایر بر برگزاری کنفرانس در ماه اکتبر تعلیق یابد و قطعیت آن به اعلام آمادگی یا عدم آمادگی گروه کار نظری برای تدارک مناسب آن موکول گردد. گروه کار نظری در روز ۱ سپتامبر ۲۰۱۳ جلسه دارد و موضوع در دستور این جلسه قرار می گیرد.

۴-     موضوع متن نهائی “نقشه راه”

در جریان پروژه، چندین نسخه (version) از “نقشۀ راه” نگارش یافته بوده اند، که آخرین آنها نسخۀ ارائه شده به اجلاس ۲۲ ژوئن ۲۰۱۳ بود. در این اجلاس بر سر ” “برگزاری جلسات مشترک محلی برای تبادل نظر سیاسی و مباحث پروژه، توسط و به ابتکار فعالان پروژه وحدت چپ” توافق بود، که این مورد به صورت فشرده در همان نسخه منعکس است. به علاوه پیشنهادهائی که پیشتر از اجلاس ۲۲ ژوئن داده شده بودند، تماماً در نسخۀ مذکور منظور شده اند. بنابراین توافق بود که این نسخه، به عنوان نسخۀ نهائی “نقشه راه” انتشار یابد.

۵-     جدول اقدامات

ردیف

موضوع

توسط چه کسی

به چه کسی

تا کی

انجام

۱

تهیه گزارش جلسه ۲۵ اوت

صمد

گروه کار ت.س.

۲۷ اوت

۲

اعلام نام افراد و امکان تماس با آنها برای پیشبرد کنفرانس اکتبر

پرویز، هرمز

مهدی

۳۰ اوت

۳

تشکیل گروه اجرائی کنفرانس اکتبر

مهدی

گروه کار ت.س.

۱ سپتامبر

۴

اظهار نظر روی گزارش حاضر

همگی

صمد

۲۹ اوت

۵

نهائی کردن گزارش حاضر

صمد

گروه کار ت.س.

۳۱ اوت

۶

اطلاع این گرازش به نیروهای پروژه و درج آن در سایت

همگی، احمد

طرفهای پروژه

۲ سپتامبر

۷

اعلام اسامی نمایندگان طرفهای پروژه در “گروه کار سیاسی”

بهروز، پرویز، رسول و هرمز

صمد

۳۰ اوت

۸

تماس با اعضای گروه کار نظری و استقرار “گروه کار سیاسی”

صمد

گروه کار ت.س.

۱۰ سپتامبر

۹

اعلام اسامی نمایندگان طرفهای پروژه در “گروه کار اساسنامه”

بهروز، پرویز، رسول و هرمز

صمد

۳۰ اوت

۱۰

تماس با اعضای گروه کار نظری و استقرار “گروه کار اساسنامه”

صمد

گروه کار ت.س.

۱۰ سپتامبر

۱۱

پیشنهادها برای جلسۀ آتی

همگی

صمد

۵ سپتامبر

۱۲

تعیین زمان جلسۀ آتی و تدارک مضمونی و اجرائی آن

صمد

گروه کار ت.س.

۹ سپتامبر

گروه کار تدارک و سازماندهی

۳۰ اوت ۲۰۱۳


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>